Fitoterapi İzmir

Fitoterapi

Fitoterapi, bitkilerle insanların çeşitli rahatsızlıklarının tedavi edilmesi üzerine bir bütüncül tıp tekniğidir. Geleneksel bitkisel tıbbi ürünler ve bitkisel ilaçlarla gerçekleştirilen fitoterapi tıbbi bir tedavi yöntemidir. İnsanlığın varlığından bu yana hastalıkların tedavisinde kullanılan bitkisel tedavi fitoterapi, M.Ö 3000’lere dayanan bir iyileştirme öğretisidir. Çin ve Hint tıbbında önemli bir yere sahip olan bitkisel tedavi fitoterapi, Avrupa’da ve ülkemizde her geçen gün daha da yaygınlaşmaktadır.

Dünya Sağlık Örgütü’ne (WHO) göre fitoterapi şu şekilde açıklanmaktadır; “Bir veya daha fazla organıyla tedavi edici veya hastalıkları önleyici olabilen veya herhangi bir kimyasal-farmasötik sentezin öncüsü olabilen bitkiler”

Fitoterapi’nin Tedavi Olarak Kullanıldığı Rahatsızlıklar

Fitoterapi’nin tedavi olarak kullanıldığı başlıca rahatsızlıklar şunlardır;

• Migren ve çeşitli sebeplerle görülen baş ağrıları,
  • Atardamar ve toplardamarda görülen kan dolaşımı bozukluğu,
  • Kalp rahatsızlıkları,
  • Tansiyon problemleri,
  • Astım ve benzeri solunum yolu hastalıkları,
  • Aşırı kilo,
  • Zayıflık, kilo alamama durumu,
  • Romatizma, Osteoporoz
  • Depresyon, panik atak gibi psikolojik rahatsızlıklar,
  • Üst solunum yolu enfeksiyonları,
  • Uykusuzluk
  • Jinekolojik hastalıklar,
  • Menopoza giriş dönemi zorlukları,
  • Mide ve bağırsak rahatsızlıkları,
  • Tiroid bezi hastalıkları,
  • Kemoterapi sonrası tedavi,
  • Şeker hastalığı,
  • Böbrek ve idrar yolu hastalıkları

Fitoterapi tedavilerinde tıbbi ve aromatik bitkilerin çeşitli kısımlarını, alg, mantar ve likenleri, bitkilerin salgıladığı zamk, balzam, reçine gibi eksüdatları, ekstreleri, uçucu yağları, mumlar ve sabit yağları hammadde olarak kullanılmaktadır. Bilimsel temellere dayanan fitoterapi kişilerin kendi sağlıklarını korumak için daha aktif rol almak istemesi sonucu sıkça tercih edilmektedir. Çeşitli tedavilerin ardından bir sonuç alamayan ya da kullandığı ilaçlar nedeniyle birçok yan etki ile karşılaşan hastaların imdadına yetişen fitoterapi hem kimyasal tedavi öncesi ve sonrasında veya kimyasal tedavi ile birlikte tercih edilebilen, rahatsızlıkları olabildiğince doğal şekilde iyileştirmek için uygulanmaktadır.

Fitoterapi başlı başına bir tedavi yöntemi olabildiği gibi çeşitli tıbbi tedavilere de destek olması amacıyla da kullanılmaktadır. Günümüzde özellikle kronik hastalıklar ve bunların tedavisinde düzenli olarak kullanılan kimyasal ilaçların uzun dönemde vücutta yan etkilerinin görülmesi insanları bitkisel tedavi yöntemleri arayışına itmiş ve bitkisel tedaviler eski önemini geri kazanmaya başlamıştır.

Tıpta Fitoterapi

Günümüzde teknolojinin ilerlemesiyle birlikte tıp alanında incelemeler artmış ve bitkilerin sahip olduğu etken maddenin türü, miktarı, kimyasal formülü ve etki mekanizması detaylı bir şekilde incelenerek birçok bilimsel çalışmaya konu olmuştur. Daha önceleri ‘koca karı ilacı’ gibi önyargılarla bakılan bitkiler, uzman ellerce gerekli şekilde ve tıp ilmi altında kullanıldığı sürece tedavi süreçlerinde mucizeler yaratabilmektedir. Basit bir ot olarak görülen bitkilerin etken maddelerinin gün ışığına çıkmasıyla tıpta tedaviye bakış açısı değişmiş, doğallığın önemi kavranmıştır.

Yalnızca uzman hekimler tarafından icra edilmesi gereken fitoterapi, bir tıp bilimidir. Tedavide kullanılacak fitoterapik ajanın ne kadar hangi dozlarda nasıl kullanılacağını ve diğer kimyasal ilaçlarla etkileşimini ancak bu alanda uzman bir hekim bilebilir ve tedavi olarak verebilir.

Türkiye’de Fitoterapi

Anadolu sahip olduğu bitki florası nedeniyle dünyada fitoterapi açısından her zaman ön planda olmuştur. Lavanta, kekik, biberiye gibi önemli tıbbi bitkilerin ana vatanının Anadolu toprakları olması ve bu bitkilerin tedavide birçok hastalıkta kullanılması, bu toprakların önemini daha da arttırmıştır.

Türkiye’de 2014 yılında Resmi Gazete’de geleneksel ve tamamlayıcı tıp yönetmeliği yayınlanmıştır.

Bu yönetmelikte birçok tedavi yöntemi ile birlikte fitoterapinin de usul ve esasları belirlenmiş ve birçok devlet ve özel üniversitelerde kürsüler kurulmuştur. Fitoterapi hak ettiği değeri tekrar kazanmış ve hekim kontrolünde uygulanmaya başlanmıştır. Fitoterapi, Sağlık Bakanlığı’na bağlı kuruluşlarda fitoterapi sertifikasına sahip hekimler tarafından hastaların yararına kullanılmakta ve her geçen gün uygulanma oranı artmaktadır.